Sosiaalisen median sovellukset ovat minulle osin tuttuja. Esimerkiksi Pinterest on ollut minulle hyödyksi ideoiden muistikirjana. Pinterest on kuin onlineleikekirja tai muistitaulu, jossa voit sekä lisätä omia että seurata muiden käyttäjien sisältöjä, ja laittaa niitä muistiin "Pin it"-toiminnolla omiin kansioihin eli tauluihin ja seurata muiden kokonaisia tauluja. Samalla käyttöjällä voi olla julkisia erityyppisiä tauluja ja myös salaisia, henkilökohtaisia tauluja. Pinterest voisi toimia esimerkiksi sisustussuunnittelijan ideakansiona, mutta omalle alalleni en näe sen soveltuvan tarkoituksenmukaisesti.

 

Päätin tutustua paljon käytettyyn, mutta minulle tuntemattomaksi jääneeseen Twitteriin - minut löytää sieltä @lansivirta. Twitter on tunnettu mm. poliitikkojen kärkevistä kommenteista ja niistä aiheutuvista twitterkuohunnoista. Pääsenpähän seuraamaan näitä lotkautuksia kärkikahinoissa. Twitterissä siis pystyy kertomaan mielipiteensä seuraajilleen lyhessä muodossa unohtamatta hashtageja, jotta uudet käyttäjät löytävät sinut. Ammatillisesti Twitter vaikuttaa minun alalleni sopivalta, koska sillä tavoitan lyhyillä viesteillä oman alani työntekijöitä ja työnantajia. Lisäksi oma alani, tekniikan ala, ei ole suuri sosiaalisen media käyttäjä, toisin kuin esimerkiksi kauneudenhoitoala. Jos lyhyet asialliset twiitit sopivat politiikkaan, ne sopivat varmasti myös ympäristötarkastajille tai tuulivoimalasuunnittelijoille. Twitter-viestin luo helppoudessaan haasteen: sen on oltava ytimekäs ja huomiota herättävä, jotta se osuu silmään muiden joukosta. Esimerkkinä voisin kertoa opettajani julkaisseen twiitin siitä, kuinka nyt koronarajoitusten aikana tarvittaisiin opiskelijoille jotai ekstraa yritysvierailijan muodossa. Twiitti tavoitti oikean henkilön, ja mainittava yritysvierailija saatiin esiintymään Hill-palvelun välityksellä.